Totaal
€ 0,00
Verder met bestellen

Je hebt nog geen producten in de winkelmand geplaatst.

CALICO JACK: 1 NAAM, 2 LOCATIES, 3 CONCEPTEN

Een gesprek met Erik Morrenhof (32) en Rolph van Heyster (32) schiet van links naar rechts en stipt in weinig tijd veel onderwerpen aan. Maar toch hebben de eigenaren van Calico Jack de zaken heel helder voor de geest en weten ze verdomd goed waar ze mee bezig zijn. ‘1 naam, 2 locaties, 3 concepten

06 Calico Jack Interview Samen

C-WOORD ALS KATALYSATOR

Wanneer er teruggekeken wordt op de afgelopen tijd, valt vanzelfsprekend het ‘C-woord’. Uiteraard, want ook Calico Jack kreeg sinds maart met de gevolgen van de corona-pandemie te maken. “Toen het hier in ons land nog letterlijk en figuurlijk ver weg was, merkten we al dat leveranciers problemen met hun leveringen kregen. Grondstoffen, materiaal. En toen het hier landde, was het natuurlijk alle hens aan dek”, licht Erik toe. De mensen werd opgeroepen om thuis te blijven. “We schoten gelijk in de actiemodus: het was zaak om snel te schakelen. Gelukkig waren we online al sterk, maar daar moesten een paar tandjes bij. Als de mensen niet meer naar ons toe kunnen, dan moeten wij naar de mensen toe. Onze delivery service met BMW De Maassche werd daar het ultieme voorbeeld van”, vertelt Rolph.

“Het was niet makkelijk”, gaat hij verder, “maar we hebben de schade beperkt kunnen houden. En omdat je in onze business ver vooruit moet plannen, stonden er ook enkele dingen op de rol die we niet tegen konden houden of uit konden stellen: de nieuwe collecties kwamen er gewoon aan en enkele high end brands moesten gelanceerd worden. Dat hebben we ook doorgezet en dat werd gelukkig goed opgepakt door onze community. Daarom is corona voor Calico Jack ook een katalysator geweest: we werden en worden gedwongen om over ons concept in het algemeen en onze winkel in het bijzonder na te denken!”

SAMEN MET ALLE BETROKKENEN

Dat nadenken leidde tot enkele grote acties en reacties. “Zo hadden we aan het einde van Q2 een bijzonder succesvol event genaamd Loading Dock. In samenwerking met Theater de Maaspoort konden we op die manier onze sale, die altijd veel publiek trekt, toch de mogelijkheid en de ruimte bieden. In de laadruimte van de Maaspoort lukte het om de Calico sfeer goed neer te zetten. Met niet alleen onze producten en ons team, maar ook met live dj-sets, enkele podcasts met interessante gasten en als afsluiter een optreden van Theo Maassen. Zo ontzettend veel positieve reacties op gehad, dat was echt mooi”, zegt Rolph trots.

En in die periode was er ook het ontstaan van Calico Track en Gruppetto Pirata: een loopgroep en een wielrengroep. “Te gek om te zien dat de mensen om ons heen zo enthousiast zijn. Twee avonden in de week, met vooral veel fun. Niks prestatiefs, geen competitie. Dat slaat goed aan en de groepen worden groter en groter. Supertof dat we dat als Calico Jack kunnen faciliteren. Ook hier kunnen we gelukkig rekenen op de steun en de energie van onze community. Die was onverminderd en soms zelfs sterker dan voorheen. Dat is mooi om te voelen en daardoor kunnen en willen wij doorgaan met al onze plannen. Samen met Venlo, onze community, partners en klanten”, aldus Erik.

“Die plannen moesten uiteraard gefinancierd worden. Daarin hebben we in de Rabobank een geweldige partner gevonden. Middenin de corona-tijd hebben we enkele goede inhoudelijke gesprekken gevoerd, waarin we elkaar snel hebben gevonden. Dankzij de steun en het geloof van de Rabobank in onze plannen en ideeën, zijn we ondertussen al enkele weken op weg naar de realisatie van the next step”, legt Rolph uit.

01 Calico Jack Rolph

EAST & WEST: LUXURY VS. LEGACY

Die volgende stap is het openen van een nieuwe zaak. “Yes! Calico Jack West!”, roept Rolph opgetogen. “Na meer dan 40 jaar ondernemerschap stoppen mijn ouders met Van Heyster Blerick en in dat pand opent in februari de tweede vestiging van Calico Jack. Met een hele duidelijke verdeling: de bestaande zaak op de Parade in Venlo wordt Calico Jack East en krijgt kledingcollecties van high end merken als Stone Island en Paul&Shark. Calico Jack West op de Kloosterstraat in Blerick krijgt een uitgebreide collectie sneakers en streetwear, met daarnaast in het souterrain ruimte voor dressed schoenen. 1 naam, 2 locaties en 3 concepten”.

“Bij Calico Jack East gaat het om het gevoel en de uitstraling van ‘the new luxury’, bij Calico Jack West hebben we het over ‘our legacy’. Dat laatste is voor meerdere uitleg vatbaar: sneakers en streetwear is datgene waar we ooit mee zijn begonnen, het pand is al tientallen jaren in de familie en we krijgen bijvoorbeeld een merk als Daily Paper terug. En ja, Rolph en ik hebben allebei jaren aan de westkant van de Maas gewoond”, lacht Erik.